Free Speech * De Gedachten zijn Vrij: I Hate the Capitalist System *Mon. 22, Tue. 23 May [2017-31]

1 MEI, DAG VAN STRIJD  **  I HATE THE CAPITALIST SYSTEM ** GIVE IRELAND BACK TO THE IRISH  ** VUILE MONG &  ZIJN VIEZE GASTEN  ** Hell No We Won’t Go, Rare Anti Vietnam Songs * 2017-31 = 2016-18 repetead

There is no freedom without freedom of speech: always, everywhere and for everyone. Anything less is a violation of it.  

SCHEDULE
MONDAYS  & TUESDAYS 12:00 > 20:00 hrs CET or 11 a.m. > 7 p.m. GMT (UK)

THE PLAYLISTS
12 noon  and 16:000 hrs CET (11 a.m. and  3 p.m. UK time) NEW SHOW: 1 MEI, DAG VAN STRIJD
Hannes Wader **  CLASSIC LABOUR SONGS with Paul Robeson, Pete Seeger, Joe Glazer, Peggy Seeger, Almanac  Singers, Woody Guthrie, John Handcox, Bobbie McGhee & Mike Seeger ** TROTZ ALLESDEM:  ARBEITERLIEDER: Freiheit Männer, Ernst Busch, Großer Chor des Berliners Rundfunk, Soldatenchors und Musikkorps des Wachregiments Berlin ** Walter De Buck ** Serge Utgé-Royo **  Freddy Quinn ** Ton Steine Scherben ** ** 

13:00 and 17:00 hrs CET (12 noon  / 4 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING
GIVE IRELAND BACK TO THE IRISH
: LENNON & ONO** PAUL McCARTNEY ** JOHN LENNON **  BRENDAN BEHAN ** BOBBY SANDS ** U2 **  BERNADETTE DEVLIN ** BERNADETTE  Mc ALISKEY  ** THE DUBLINERS  ** THIN LIZZY ** VAN MORRISON **

14:00 and 18:00 hrs CET (1 p.m. / 5 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING
VUILE MONG & ZIJN VIEZE GASTEN: de volledige eerste LP op Agitat, alsook een hilarisch interview van Nand Baert (BRT 2, 1977) met Mong en zijn Veurnse compagnon-de-route Fons “Foentje” Boestyn **

15:00 and 19:00 hrs CET (2 p.m. / 6 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING
HELL NO WE WON’T GO: RARE ANTI VIETNAM SONGS, featuring: Matt  Jones, Henry Flint & The Insurrections, Barbara Dane, Mick Softley, Earth Opera, Covered Wagon Musicians, Jacqueline Sharpe, Tom Parrott, Ian  Temple  ** AND ALSO: Donovan, Pete Seeger, Peter Paul and Mary.

MEER INFORMATIE ** BACKGROUND

DAG VAN DE ARBEIDERSSTRIJD: 1 MEI

1 Mei International-Workers’-Day-May-“Oorspronkelijk staat 1 mei voor een internationale dag van arbeidersstrijd. In veel landen is dat nog steeds het geval. In Indonesië trotseren tienduizenden arbeiders de dreigingen van hun baas om die dag te betogen. Hiervoor moeten ze staken! Ooit was dat ook het geval in ons land. Geen sprake toen van vakantie en van meiklokjes. In België moet deze dag weer een strijddag worden.
Van waar komt 1 mei eigenlijk? Verrassend genoeg uit de Verenigde Staten! Op 1 mei 1886 staakten in de VS 340.000 arbeiders voor de 8-urenwerkdag. Dat was een groot succes voor die tijd. Dit was het resultaat van twee jaar propaganda en mobilisatie door de nieuwe Federation of Organized Trades and Labor Unions. Op sommige plaatsen werd deze eis ingewilligd maar op andere, zoals bij de maaimachinefabriek Mac Cormick in Chicago, reageerden de bazen met lock-outs en lieten ze door de politie werkwilligen en stakingbrekers uit de omliggende dorpen aanvoeren. Toen de werkers hiertegen op 3 mei betoogden, schoot de politie: er vielen zes doden. Op de protestmeeting van 4 mei kwamen 15.000 mensen opdagen, maar een bomaanslag koste het leven aan zeven politiemensen. Acht arbeidersleiders werden opgepakt en ter dood veroordeeld, niet omdat bewezen was dat zij het gedaan hadden (er zijn trouwens genoeg redenen om aan te nemen dat dit een opgezette provocatie was) maar “omwille van de economische en politieke ideeën die ze verspreid hadden”. De oorsprong van 1 mei ligt dus in de Verenigde Staten waarop die dag – ‘Moving day’ geheten – alle overeenkomsten en contracten gesloten of verbroken worden. Met de gebeurtenissen van mei 1886 kreeg deze dag een speciale betekenis voor de Amerikaanse arbeiders die op hun volgende vakbondscongres van december 1888 besloten om 1 mei 1890 als strijddag voor de 8-urendag in te stellen”.

BRON: http://www.vonk.org/Geschiedenis/1-mei-dag-van-strijd-over-de-hele-wereld.html

GIVE IRELAND BACK TO THE IRISH
Give Ireland back to the Irish single

“Dit voorjaar is het precies 100 jaar geleden dat in Ierland de Paasopstand van 1916 uitbrak. Een heroïsche opstand waarvan de echo’s ook vandaag nog doorgalmen. De gebeurtenissen van 1916 hebben uiteindelijk het huidige gezicht van Ierland bepaald en blijven daarom van groot belang. Tijd dus voor een terugblik naar 1916, en een blik richting de toekomst. Want de Ierse kwestie is nog lang niet opgelost”. (BRON: http://hetrodevaandel.blogspot.be/2016/03/100-jaar-ierse-paasopstand-een-niet.html)  

Both Paul McCartney and  John Lennon were very clear about the Irish “question” and the “troubles”:  Ireland belongs to the Irish and there’s no way occupation and repression can be justified.  Much later, U2  sang about Bloody Sunday.  This Radio 68 special is here to remind you of an armed struggle in Western Europe, a struggle which hasn’t been entirely settled. So much effort was mobilised to unite East and West Germany (ring ring goes the cash register), so much effort has gone into avoiding the unity of the Irish. Listen to voices from Ireland in defence of what’s theirs: their land, their language, their culture.

VUILE MONG & ZIJN VIEZE GASTEN
Vuile Mong LP AgitatRadio 68 draait hun eerste LP, alsook een hilarisch interview vanNand Baert (BRT 2, 1977) met Mong en zijn Veurnse compagnon-de-route Fons “Foentje” Boestyn ** “Het gezelschap De Vieze Gasten – toen nog geen Bij’ De Vieze Gasten – werd opgericht aan het begin van de jaren ‘70 binnen de werking van buurthuis Kontakt in de Sleepstraat in Gent. Toen werd de eerste verjaardag van het buurthuis gevierd en voor die gelegenheid knutselden Mong Rosseel en enkele vrienden een ‘show’ in elkaar: Vuile Mong en de Vieze Gasten waren geboren.
Mong Rosseel: “Walter De Buck had ons zien optreden en hij gaf ons een kans om op de Gentse Feesten van 1972 op te treden. Het publiek was laaiend enthousiast. Walter nam ons mee door Vlaanderen als voorprogramma. Voor we het beseften, werden we een veelgevraagde groep en wordt het programma ook op andere plaatsen gespeeld en besluit een aantal mensen van de startgroep om door te gaan.”
De groep beet zich vast in de actualiteit en bracht aanvankelijk collages van liederen en sketches rond alle mogelijke maatschappelijke thema’s. In de zomer van 1972 stond het gezelschap al op het groot podium van de Gentse Feesten bij Sint-Jacobs – de sterke band met dit unieke volksfeest én Sint-Jacobs is tot op vandaag intact. In 1974 kende de groep een onverwacht commercieel succes met ‘Het Apekot‘, een cabaretesk nummer over het leven van een doorsnee Vlaming”.  Bron: http://www.deviezegasten.org/begin.htm
Over Mongs prehistorie:http://www.eddybonte.be/tips/VitamientjesStory.cfm

RARE ANTI VIETNAM SONGS
Featuring: Matt  Jones, Henry Flint & The Insurrections, Barbara Dane, Mick Softley, Earth Opera, Covered Wagon Musicians, Jacqueline Sharpe, Tom Parrott, Ian  Temple  ** AND ALSO: Donovan, Pete Seeger, Peter Paul and Mary.

BARBARA DANE
Barbara Dane I hate the capitalist system cover“During all her years singing blues and jazz, Barbara continued to weave in appearances as a solo performer on the coffeehouse circuit with her folk-style guitar.  She also stepped up her work in the movements for peace and justice as the struggle for civil rights spread and the war in Vietnam escalated.  She sang at every big peace demonstration in Washington and many of those in small towns and byways all over America, taking her songs to the Freedom Schools of rural Mississippi and right up to the gates of military bases from Japan to Europe as well as all over the USA.

In l966, Barbara Dane became the first U.S. musician to tour post-revolutionary Cuba.  The impact on the Cuban public was indelible, and she soon returned to take part in an international festival where she met other like-minded singers from all over the world. Through some of these singers, she was invited to tour in both Western and Eastern Europe, Mexico, Nicaragua, and the Far East, even to North Vietnam and the liberated areas of the South as the war still raged.  To all these audiences she brought a range of American genres in order to communicate some of the complexities of American life, and with each encounter she incorporated new songs sung in their original languages or employing English lyrics she had begun to create. This latter work brought her into association with the great Greek composer Mikis Theodorakis, with whom she performed sections of his “Romiossini” with her English lyrics based on the poetry of Iannis Ritsos in Florence, Italy and in New York”.
Source: www.barbaradane.net * Buy her cd here:  www.barbaradane.net

No comments yet.

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by WooThemes