Free Speech – De Gedachten zijn Vrij : Mistero Buffo ** Mon. 14, Tue. 15 Aug. [2017-30]

NIEUW:  Dario Fo (Internationale Nieuwe Scène)** HERHALING REPEATED: Mike Sponza: Ergo Sum; David McWilliams: Lord Offaly ** Socialist R&B with THEE FACTION + Pol Hoste over de nieuwe mens ** 50 Jaar Muze * [2017-30 = 2016-45]

MONDAYS  & TUESDAYS:  12:00 noon till 16:00 hrs and  16:00 till 20:00 hrs  (CET (Brussels, Berlin) ** GMT (London) : 11 a.m.  till 3 p.m. and from 3 p.m. till  7 p.m.  **

THE PLAYLISTS
12 noon  and 16:000 hrs CET (11 a.m. and  3 p.m. UK time) NEW SHOW
DARIO FO & de INTERNATIONALE NIEUWE SCENE: MISTERO BUFFO (uittreksels uit de LP)

13:00 and 17:00 hrs CET (12 noon  / 4 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING *
MIKE SPONZA: Ergo Sum * David McWilliams: Lord Offaly

14:00 and 18:00 hrs CET (1 p.m. / 5 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING *
THEE FACTION: SINGING DOWN THE GOVERNMENT: the 12 Point Programme * Singing Down the Government ** POL HOSTE leest voor uit De verzwegen Boon”, exclusief voor Radio 68 ** AND ALSO: Hapshash and the Coloured Coat:  WESTERN FLIER ** 

15:00 and 19:00 hrs CET (2 p.m. / 6 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING
50 JAAR DE MUZE: Ferre Grignard, Jan De Wilde, Wannes Van de Velde, Lode De Ceuster (de zingende dokwerker), Christiane Van De Wyngaert; The Balladeers, Endatteme + Fabien Colling + Armand

THE SCHEDULE * HET UITZENDROOSTER

 Maandag & dinsdag  ** Mondays & Tuesdays CET Brussels
12:00 > 20:00 hrs
GMT London
11 a.m. > 07 p.m.
 Mistero Buffo 12:00 * 16:00 * 11 a.m., 3 p.m.
Mike Sonza: Ergo Sum + David Mc Williams 13:00  * 17:00  * 12 noon, 4 p.m.,
Thee Faction, Pol Hoste 14:00  * 18:00  * 1 p.m., 5 p.m.
50 Jaar De Muze 15:00  * 19:00  * 2 p.m., 6 p.m.
Ends 20::00 hrs Ends 07:00 p.m.

ACHTERGRONDINFO ** MORE INFORMATION

INTERNATIONALE NIEUWE SCENE & DARIO FO

“Op donderdag 13 oktober 2016, nota bene op de dag waarop de Nobelprijs voor Literatuur werd bekendgemaakt, is Dario Fo overleed. Fo is vooral bekend om zijn toneelstukken, maar was ook actief als o.m. acteur en regisseur. Hij ontving in 2001 een eredoctoraat van de VUB en kreeg in 1997 de Nobelprijs voor Literatuur, een keuze die indertijd fel omstreden was (…)” . Daarvoor werd Dario Fo in het katholieke, retrograde Italië vervolgd, gecensureerd, door het slijk gesleurd, gearresteerd en in de bak gestoken (EB).

“(…) Dario Fo. Fo is onder meer bekend van ‘Mistero Buffo’, een toneelstuk uit 1969 dat in Vlaanderen vooral bekend raakte dankzij de theaterversie van de maatschappelijk geëngageerde groep de Internationale Nieuwe Scène uit 1972. Amsab-ISG verwierf enkele jaren geleden het archief van het collectief. Het Kollektief Internationale Nieuwe Scène werd in 1973 opgericht door Charles Cornette en Hilde Uitterlinden en bestond uit een grote groep getrouwen – onder wie de jonge Jan Decleir. Met hun stukken wilden ze zoveel mogelijk toeschouwers bereiken, enerzijds om hen te inspireren, anderzijds om hen te activeren.  Met hun voorstellingen hoopten ze het theaterpubliek wakker te schudden over actuele wantoestanden. Ze speelden verschillende stukken van Dario Fo”. https://www.amsab.be/over-ons/nieuws/363-dario-fo-en-amsab-isg

mike-sponza-ergosum-lowresMIKE SPONZA: ERGO SUM (Epops, 2016):
Mike Sponza komt origineel uit de hoek: hij houdt van de Romeinse Klassieken en gebruikt hun  geschriften als liedjestekst. Zo bezorgt hij de verzen van Catullus, Juvenalis, Horatius en Martialis een tweede leven, in het Engels wel te verstaan. Waarom? Omdat ze levenswijsheden over de menselijke passies zouden bevatten die tot op vandaag gelden. Maar daar loert natuurlijk het gevaar. Door die passies als onveranderlijk voor te stellen, verworden ze tot clichés en kalenderspreuken à la “hij die van één roemer wijn kan genieten is rijker dan de bezitter van een wijnkelder”. De Romeinse literaire filosofie is bijzonder relativistisch en in hoge mate fatalistisch, wat dus aansluit bij onze tijdgeest. De hamvraag luidt natuurlijk hoe je zoiets in blues verpakt, in eigen nummers nog wel? Daartoe deed hij een beroep op Ian Siegal (veel) en Dana Gillespie (een weinig), die beiden ook present geven op deze plaat. De opnames en de productie vonden plaats in Abbey Road, daar valt niet op af te dingen. Sponza wil al die verschillende passies vatten in verschillende stijlen. “Penelope” neigt naar country, “Prisoner of Jealousy” klinkt als Otis Redding, “See How the Man” wordt funky. Het verband tussen een welbepaalde passie en een stijl, ontbreekt echter.  (…)

DAVID McWILLAMS: LORD OFFALY (1972, cd reissue 2016, Esoteric Records )
david-mcwilliams-offaly-lowres“(…)it can be thought difficult to consider David a folk songwriter in the purely traditional sense – but then neither was he in the mould of his contemporaries who discussed weighty political matters or wild emotional peaks and troughs, however desperate or troubled his characters were. This may also be why his ballad “Lord Offaly”, which (naturally) forms the cornerstone of the album, at first feels less overtly dramatic than it might have been given the often violent nature of the story – indeed, as the sleeve notes observe, David’s calming approach only serves to heighten the drama. The brooding musical backdrop, with its masterly, ominous drumming, casts a truly magical spell”. (Source: David Kidman fatea-records.co.uk).
LORD OFFALY (the title track) tells the tale of Thomas Fitzgerald aka Silken Thomas,the 10th Earl of Kildare,who was put to death in 1537 after leading a rebellion against the rule of King Henry VIII:
“I am the lord of Offaly
Silken Thomas is my name
no sword for Henry will I hold
my heritage I claim
to trust no more in foreign kings
whose word I treat with scorn” (© David McWilliams, citation for informational purposes only) .

thee-faction-large-blachandwhite-logo-1THEE FACTION
http://www.theefaction.org  
“To bring a bit of revolution to the evolution of rock music, you can either, push the sonic manifesto to the limit and cultivate a branch of the family tree from that experimental seed. Or, by marrying an original lyrical idea with a traditional riff, turn an established form into something new. The latter is the strategy of Thee Faction and it works, if only because it takes a certain determined, and clearly collective, genius, to extract Marxist theory from dusty tomes and weld it to soul/blue collar rock n’ roll, to give birth to Socialist Rhythm & Blues. Guthrie and Seeger, Lennon and Baez, Dylan and Crass changed views through song. Thee Faction do just that through sheer force of joy de vivre. Thee Faction are a lesson – an independent spirit who own their means of production. They rock to share an interpretation of the world”. http://rhythmbooze.tumblr.com/post/118676055411/thee-faction-release-brand-new-album

POL HOSTE
Exclusieve voorleessessie voor Radio 68: “De nieuwe mens en waarom hij niet is ontstaan”.  Zie mijn blog op De Wereld Morgen: http://www.eddybonte.be/podium-68/radio-68/blog-in-de-wereld-morgen/

HAPSHASH AND THE COLOURED COAT is the graphic duo Michael English and Nigel Weymouth that produced some of the finest psychedelic sixties posters and went into the studio to record an out-of-sight album that would be the musical counterpart of their art. It didn’t sell. Weymouth couldn’t care less and went back to the studio with a band to record a second album, Western Flier. Less out-of-sight, equally intriguing. Didn’t sell, but hey, speech is free!

50 JAAR DE MUZE
Muze LP 1967 hoesBij het boek ” “Luchtschippers, wereldsterren en weekendhippies. Een halve eeuw café De Muze in woord en beeld”,  van Felix Huybrechts en Tom DeSmet, hoort ook een cd. En wat voor een cd! De heruitgave van de langspeelplaat die in 1967 door De Muze werd uitgebracht met zeven artiesten die niet van De Muze los te koppelen zijn en er debuteerden. Krijgen heel netjes elk 2 nummers toebedeeld: Ferre Grignard, Jan De Wilde, Wannes Van de Velde, Lode De Ceuster (de zingende dokwerker), Christiane Van De Wyngaert (nu een toprechter) en The Balladeers  (uit ons vizier verdwenen) en de jugband Endatteme. (uitg. Vrijdag, 2015, inclusief cd-heruitgave van de Muze-lp, €29,95. www.uitgeverijvrijdag.be).
RADIO 68 draait de volledige cd, PLUS werk van  Fabien Collin. Fabien Collin, die debuteerde in De Muze, leek heel even de man die de Vlaamse protestzanger zou worden en dan van het toneel verdween. PLUS Armand, die op 19 november 2015 op 69-jarige overleed en Collins voorbeeld was.
Lees hier mijn boekbespreking:
http://www.keysandchords.com/muze-50-jaar-felix-huybrechts–tom-desmedt.html
Lees hier mijn cd-bespreking:
http://www.keysandchords.com/album-review-blog/va-50-jaar-de-muze

 

No comments yet.

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by WooThemes