De Gedachten zijn Vrij * Paroles Libres * Free Speech: Wednesday 03 October ** Robin Sarstedt, Jan Ducheyne, Antidote [Ed’s Show 2018-03]

FREE SPEECH featuring ROBIN SARSTEDT, JAN DUCHEYNE, ANTIDOTE *** Wednesday 03 October 2018 [2018-03]
SCHEDULE: Wednesday 03 October, from 12 till 20 hrs
12:00 Robin Sarstedt: solo album ‘TU’ + exclusive interview snippets
13:00 Jan Ducheyne leest voor uit eigen werk: exclusieve Radio 68-voorleessessie
14:00 Antidote: Emotions singulières
15:00 Robin Sarstedt: TU + exclusive interview snippets
16:00 Jan Ducheyne leest voor uit eigen werk: exclusieve Radio 68-voorleessessie
17:00 Antidote: Emotions singulières
18:00 Robin Sarstedt: solo album ‘TU’ + exclusive interview snippets
19:00 Jan Ducheyne leest voor uit eigen werk: exclusieve Radio 68-voorleessessie
20:00 End
JAN DUCHEYNE: exclusieve Radio 68-voorleessessie
Ik ontmoette Jan Ducheyne voor het eerst tijdens een poëzievoordracht van de kunstenkring Triangel in Zingem, waar we allebei optraden. Of beter: ik droeg voor en Jan Ducheyne trad op. Ik was meteen gecharmeerd door het gedicht ‘Beat is beat, jazz is jazz’, tevens de titel van de bundel. Want dat is wat Ducheyne kenmerkt: beat. Beat is ritme, herhaling, cadans, intonatie, show en beat is beat. Jazz, want jazz is improvisatie. Geen toeval dat optredens van Ducheyne echte shows zijn, want plankenkoorts is hem vreemd. Geen wonder dat hij voor dj speelt en vaak het podium deelt met Noodzakelijk Kwaadn, de mannen die muziek verzinnen bij zijn beat. Het heeft een tijd geduurd vooraleer “men” in Ducheyne een dichter zag en niet enkel een podiumdichter. Roland Jooris meent dat men eerst en vooral een gedicht moet kunnen zien. Hij schrijft dan ook minimalistische poëzie waarbij de bladspiegel een enorme rol speelt. Jan Ducheyne schrijft poëzie die je in de eerste plaats moet horen: alleen Ducheyne brengt Ducheyne, hij schrijft naar zijn mond, zijn larynx, zijn lippen.
Maar Ducheyne is meer dan een podiumdichter. Hij is gewoon een heel goed dichter, die zonder één moeilijk woord een complexe reeks gevoelens kan vatten. Complex, omdat wij complex, verward, brut reageren als onze diepste gevoelens worden geraakt. Wanneer een mens op de vlucht een ‘transmigrant’ wordt genoemd, wanneer die transmigrant wordt doodgereden op onze luxewegen, of wanneer een landschap naar de kloten wordt geholpen, of gewoon wanneer het hart sneller slaat en dan overslaat uit onmacht, frustratie, tristesse, Schmertz, weemoed, nostalgie en liefde, veel liefde.
Deze uitzending bestaat uit een exclusieve voorleessessie voor Radio 68, muziek gesuggereerd door de dichter (o.a. The Pixies, Neil Young, Johnny Hallyday) en de keuze van Radio 68 (o.a. David McWilliams, Joan Baez, Mose Allison).
© Eddy Bonte voor Radio 68
http://vi.be/janducheynenoodzakelijkkwaad
https://www.facebook.com/noodzakelijkkwaad.be/
https://www.facebook.com/jan.ducheyne
ANTIDOTE: Emotions singulières
“Alain Verdier maakte in de jaren zestig al het mooie weer uit bij The Shakes en Khadja Othman leende haar stem aan een reeks groepen, bijvoorbeeld Princesse Mansia M’Bila, Zelda of Urban Vibe. Als koppel en als duo, confronteren ze ons met een eerste album. Want het is een regelrechte confrontatie.
‘Emotions singulières’ bouwt verder op de composities die Alain Verdier de voorbije jaren mondjesmaat aan de wereld prijsgaf, bijvoorbeeld “Au nom du pèze”. Ook hier signeert hij voor het concept, de teksten, alle instrumenten, de productie en een groot deel van de zang. Alleen voor de mix, zocht hij een buitenstaander: de gerenommeerde Ian Caple. Khadja Othman’s bijdrage is niet onbelangrijk: ze is een volleerde zangeres met een heldere stem, die een tegengewicht vormt voor de sombere, grommende bas van Verdier. Want dat is wat Verder dus doet: half zingen en half vertellen met die zware stem van hem. Zijn bezwerende intonatie past perfect bij het repetitieve van de muziek, de vele klankeffecten onderstrepen de sarcastische, kritische ondertoon.
“Antidote” dus, tegengif. Tegengif tegen de vele uitwassen van deze samenleving: het cynisme waarmee minder fortuinlijken opzij worden geveegd (“Le Blues de la loose”), de mode die elke persoonlijkheid uitgomt (“L’Empire de la mode”), het dubbelzinnige rijk van de travestie (“Femme éphémère) , de verveling die het uiteindelijk wint van het verstikkende entertainment (“Quand l’ennui s’invite”), het onophoudelijke lawaai dat denken onmogelijk maakt (“Vraiment marre”) of de hedendaagse Schone Slaapster die in een aftandse sociale flat lijkt te wonen. Met rake woordspelingen, verrassende rijmwoorden en welgekozen geluiden, kleedt Antidote onze decadente en hypocriete samenleving uit. Rest de illusie om het leven alsnog in stand te houden. Maar soms, heel soms, schijnt een lichtje in duisternis: “Soho 66” voert ons terug naar de hoogdagen van de Britse pop in Londen, de Mods, de dancings, de revolutie, de erfenis van de Beat Generation, Jimi Hendrix die de hemel kust. Dat paradijs is maar een uitvinding, een hallucinatie, zelfs, maar wel heel sterk tegengif.
Van de wereld waarin Verdier en Othman leven, bestaat maar één exemplaar. “Singulier”. Helemaal zelf gemaakt. Het beste tegengif dat men zich bedenken kan”.
WIJ GEVEN GRATIS EXEMPLAREN van Emotions Singulières weg: een e-mail via deze site met uw naam en postadres volstaat.
Starman Records www.starmanrecords.com www.antidote17.com
ROBIN SARSTEDT
A special on Robin Sarstedt’s album TU, featuring an exclusive Radio 68 interview with Robin Sarstedt and choice trakcks from this album.
Additional music by Wes Sands (aka Robin Sarstedt), Eden Kane (aka Richard Sarstedt), Peter Sarstedt, The Deejays with Robin Sarstedt, and his hero Chuck Berry.
Clive Robin Sarstedt (° 1944) recorded under a number of names, such as Clive Sands, Wes Sands, Clive Sarstedt and Robin Sarstedt. Sarstedt aka Wes Sands was only nineteen when Joe Meek produced his first record. Backing Sarstedt at that time, were future stars such as Jeff Beck, Richie Blackmore and Chas (later of Chas & Dave fame). He also recorded with a young Andrew Lloyd Webber. In the mid-sixties, he joined a British group that was huge in Sweden: The Deejays. As Robin Sarstedt, he would eventually hit the top of the charts with ‘My Resistance Is Low’ in 1976. His fame would continue after that in Continental Europe. Later, he would secure a contract with America major RCA and release three solo albums. As Robin Sarstedt, he released a solo album titled ‘Tu’ on Angel Air Records in 2016. He lives in Alemeria, Spain, where he still performs and is now working on a new album. His brother Richard aka Eden Kane was a huge star in pre-Beatles Britain. His brother Peter is a famous song-writer who scored world-wide with ‘Where Do You Go To My Lovely?’. The Sarstedts are in the Guinness Book Of Records as the only three brothers to make the top of the charts in their own right.
The album “TU”
On the occasion of the death of his second wife Tessa, Robin Sarstedt had to swap sunny Spain for cold and chilly England. He was fortunate enough to meet an old friend, musician and producer Michael Storey. As they were jamming, the idea for an album was born and it took just a few days to record twelve titles – five originals by Robin, two by his brother Peter and an assortment of favourite tunes. Although sadness was the trigger, this isn’t a sad album at all. Of course, there’s ‘Song for Tessa’ and ‘Love Hurts’, but in many instances Sarstedt reminds us he’s a rock’n’roller who lived the life (‘Shelby Farm’), refuses to wither away or adapt to ‘normal’ life (‘Back Again’). He even speaks out against “the police state”, and ‘Beirut’, written by brother Peter, can only be read as a clear stance against violence and war.
Robion Sarstedt has succeeded in combining his melodious songs, his soft-spoken voice and a basic set of instruments (guitars, keyboard, harmonica) with rhythm, tempo and beat – introducing electric riffs (‘I Just Want To Rock’n’Roll’) or sparse flamenco patterns (‘Mellowed Out’) when the songs needs it.
This is a very nice album with its own vibe and feel.
© Eddy Bonte
‘TU’ is out on Angel Air Records, www.angelair.co.uk
THANKS to Robin Sarstedt and Angel Air Records
DISCLAIMER: Radio 68 promotes certain types of music and word, see our Policy in ‘About Us’. Illustrations and Quotations are solely used to enhance this promotion and are thus used for information and educational purposes only. Illustrations and Quotations are All Rights Reserved. Radio 68 may not own the rights to the illustrations on www.radio68.be. Sources are clearly mentioned. No use is made of sources which explicitly prohibit use by third parties, except when prior permission has been granted. Radio 68 pays artists copyrights to Sabam Belgium. Radio 68 is a free, self-contained, non-commercial and not-for-profit project that receives no income from ads, sponsoring, subsidies or other external sources whatsoever.
Leave a comment