Free Speech * De Gedachten zijn Vrij: Nooit maakt een oorlog vrede ** Mon. 21, Tue. 22 August [2017-31]

NIEUW:  Nooit maakt een oorlog vrede ** HERHALING REPEATED: Dario Fo (Internationale Nieuwe Scène) * Mike Sponza: Ergo Sum; David McWilliams: Lord Offaly ** Socialist R&B with THEE FACTION + Pol Hoste over de nieuwe mens **  [2017-31 = 2016-46]

MONDAYS  & TUESDAYS:  12:00 noon till 16:00 hrs and  16:00 till 20:00 hrs  (CET (Brussels, Berlin) ** GMT (London) : 11 a.m.  till 3 p.m. and from 3 p.m. till  7 p.m.  **

THE PLAYLISTS
12 noon  and 16:000 hrs CET (11 a.m. and  3 p.m. UK time) NEW SHOW
Nooit maakt een oorlog vrede: Radio 68 daait de volledige LP. 

13:00 and 17:00 hrs CET (12 noon  / 4 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING *
DARIO FO & de INTERNATIONALE NIEUWE SCENE: MISTERO BUFFO (uittreksels uit de LP)

14:00 and 18:00 hrs CET (1 p.m. / 5 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING *
MIKE SPONZA: Ergo Sum * David McWilliams: Lord Offaly

15:00 and 19:00 hrs CET (2 p.m. / 6 p.m. UK time) REPEATED   HERHALING
THEE FACTION: SINGING DOWN THE GOVERNMENT: the 12 Point Programme * Singing Down the Government ** POL HOSTE leest voor uit De verzwegen Boon”, exclusief voor Radio 68 ** AND ALSO: Hapshash and the Coloured Coat:  WESTERN FLIER ** 

THE SCHEDULE * HET UITZENDROOSTER

 Maandag & dinsdag  ** Mondays & Tuesdays CET Brussels
12:00 > 20:00 hrs
GMT London
11 a.m. > 07 p.m.
 Nooit maakt een oorlog vrede 12:00 * 16:00 * 11 a.m., 3 p.m.
 Mistero Buffo 13:00  * 17:00  * 12 noon, 4 p.m.,
Mike Sonza: Ergo Sum + David Mc Williams 14:00  * 18:00  * 1 p.m., 5 p.m.
Thee Faction, Pol Hoste 15:00  * 19:00  * 2 p.m., 6 p.m.
Ends 20::00 hrs Ends 07:00 p.m.

ACHTERGRONDINFO ** MORE INFORMATION

NOOIT MAAKT EEN OORLOG VREDE Het is alweer van 1978 geleden dat het Streekhuis Malegijs in Kemmel, West-Vlaanderen, de Elfnovembergroep oprichtte om de zestigste verjaardag van de Wapenstilstand  van 1918 te vieren. Kleine verhalen van de kleine man, toen een weinig gangbare historische invalsboek, werden gebundeld tot een volksboek, maar dienden gelijk als stof voor een volksspel: Nooit brengt een oorlog vrede.

Nooit brengt een oorlog vrede, brengt een ronduit pacifistische boodschap. De kleine man verliest altijd. Duitse, Franse, Engelse en Belgische sukkelaars moorden elkaar uit, terwijl zij eigenlijk  broeders zijn in de strijd voor meer solidariteit, welvaart en vrede. Toch  brengt dit volksspel geen staande ovatie aan de kleine man, want de tweede boodschap luidt dat elkeen verantwoordelijk is voor zijn daden.  Een snotneus die vrijwillig dienst neemt en de vader die daar prat op gaat, doen mee aan de oorlog. “Gans het raderwerk staat stil, indien Uw macht’ge arm dat wil”, houdt in dat elke arm tot de daad overgaat en de machines stillegt. De grootindustriëlen mogen er dan het hele spektakel door van langs krijgen, ook de lokale profiteur wordt niet gespaard. © Eddy Bonte

Lees mijn volledige bijdrage voor De Wereld Morgen hier: http://www.eddybonte.be/podium-68/radio-68/blog-in-de-wereld-morgen/ > ga naar artikel 13

INTERNATIONALE NIEUWE SCENE & DARIO FO

“Op donderdag 13 oktober 2016, nota bene op de dag waarop de Nobelprijs voor Literatuur werd bekendgemaakt, is Dario Fo overleed. Fo is vooral bekend om zijn toneelstukken, maar was ook actief als o.m. acteur en regisseur. Hij ontving in 2001 een eredoctoraat van de VUB en kreeg in 1997 de Nobelprijs voor Literatuur, een keuze die indertijd fel omstreden was (…)” . Daarvoor werd Dario Fo in het katholieke, retrograde Italië vervolgd, gecensureerd, door het slijk gesleurd, gearresteerd en in de bak gestoken (EB).

“(…) Dario Fo. Fo is onder meer bekend van ‘Mistero Buffo’, een toneelstuk uit 1969 dat in Vlaanderen vooral bekend raakte dankzij de theaterversie van de maatschappelijk geëngageerde groep de Internationale Nieuwe Scène uit 1972. Amsab-ISG verwierf enkele jaren geleden het archief van het collectief. Het Kollektief Internationale Nieuwe Scène werd in 1973 opgericht door Charles Cornette en Hilde Uitterlinden en bestond uit een grote groep getrouwen – onder wie de jonge Jan Decleir. Met hun stukken wilden ze zoveel mogelijk toeschouwers bereiken, enerzijds om hen te inspireren, anderzijds om hen te activeren.  Met hun voorstellingen hoopten ze het theaterpubliek wakker te schudden over actuele wantoestanden. Ze speelden verschillende stukken van Dario Fo”. https://www.amsab.be/over-ons/nieuws/363-dario-fo-en-amsab-isg

mike-sponza-ergosum-lowres

MIKE SPONZA: ERGO SUM (Epops, 2016):
Mike Sponza komt origineel uit de hoek: hij houdt van de Romeinse Klassieken en gebruikt hun  geschriften als liedjestekst. Zo bezorgt hij de verzen van Catullus, Juvenalis, Horatius en Martialis een tweede leven, in het Engels wel te verstaan. Waarom? Omdat ze levenswijsheden over de menselijke passies zouden bevatten die tot op vandaag gelden. Maar daar loert natuurlijk het gevaar. Door die passies als onveranderlijk voor te stellen, verworden ze tot clichés en kalenderspreuken à la “hij die van één roemer wijn kan genieten is rijker dan de bezitter van een wijnkelder”. De Romeinse literaire filosofie is bijzonder relativistisch en in hoge mate fatalistisch, wat dus aansluit bij onze tijdgeest. De hamvraag luidt natuurlijk hoe je zoiets in blues verpakt, in eigen nummers nog wel? Daartoe deed hij een beroep op Ian Siegal (veel) en Dana Gillespie (een weinig), die beiden ook present geven op deze plaat. De opnames en de productie vonden plaats in Abbey Road, daar valt niet op af te dingen. Sponza wil al die verschillende passies vatten in verschillende stijlen. “Penelope” neigt naar country, “Prisoner of Jealousy” klinkt als Otis Redding, “See How the Man” wordt funky. Het verband tussen een welbepaalde passie en een stijl, ontbreekt echter.  (…)

DAVID McWILLAMS: LORD OFFALY (1972, cd reissue 2016, Esoteric Records )

david-mcwilliams-offaly-lowres

“(…)it can be thought difficult to consider David a folk songwriter in the purely traditional sense – but then neither was he in the mould of his contemporaries who discussed weighty political matters or wild emotional peaks and troughs, however desperate or troubled his characters were. This may also be why his ballad “Lord Offaly”, which (naturally) forms the cornerstone of the album, at first feels less overtly dramatic than it might have been given the often violent nature of the story – indeed, as the sleeve notes observe, David’s calming approach only serves to heighten the drama. The brooding musical backdrop, with its masterly, ominous drumming, casts a truly magical spell”. (Source: David Kidman fatea-records.co.uk).
LORD OFFALY (the title track) tells the tale of Thomas Fitzgerald aka Silken Thomas,the 10th Earl of Kildare,who was put to death in 1537 after leading a rebellion against the rule of King Henry VIII:
“I am the lord of Offaly
Silken Thomas is my name
no sword for Henry will I hold
my heritage I claim
to trust no more in foreign kings
whose word I treat with scorn” (© David McWilliams, citation for informational purposes only) .

thee-faction-large-blachandwhite-logo-1

THEE FACTION
http://www.theefaction.org  
“To bring a bit of revolution to the evolution of rock music, you can either, push the sonic manifesto to the limit and cultivate a branch of the family tree from that experimental seed. Or, by marrying an original lyrical idea with a traditional riff, turn an established form into something new. The latter is the strategy of Thee Faction and it works, if only because it takes a certain determined, and clearly collective, genius, to extract Marxist theory from dusty tomes and weld it to soul/blue collar rock n’ roll, to give birth to Socialist Rhythm & Blues. Guthrie and Seeger, Lennon and Baez, Dylan and Crass changed views through song. Thee Faction do just that through sheer force of joy de vivre. Thee Faction are a lesson – an independent spirit who own their means of production. They rock to share an interpretation of the world”. http://rhythmbooze.tumblr.com/post/118676055411/thee-faction-release-brand-new-album

POL HOSTE
Exclusieve voorleessessie voor Radio 68: “De nieuwe mens en waarom hij niet is ontstaan”.  Zie mijn blog op De Wereld Morgen: http://www.eddybonte.be/podium-68/radio-68/blog-in-de-wereld-morgen/

HAPSHASH AND THE COLOURED COAT is the graphic duo Michael English and Nigel Weymouth that produced some of the finest psychedelic sixties posters and went into the studio to record an out-of-sight album that would be the musical counterpart of their art. It didn’t sell. Weymouth couldn’t care less and went back to the studio with a band to record a second album, Western Flier. Less out-of-sight, equally intriguing. Didn’t sell, but hey, speech is free!

Spread the love

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.