Free Speech * De Gedachten zijn Vrij: Mon. 28, Tue. 29 August * Wake Up, The People Are Revolting [2017-32]

NIEUW: Wake up, the People Are Revolting: Jim Hightower, Leon Rosselson, Grace Petrie ** HERHALING / REPEATED: NOOIT BRENGT EEN OORLOG VREDE: de volledige LP * DARIO FO (R.I.P.) door Jan Decleir (solo) en de Internationale Nieuwe Scène ** Mike Sponza, [2017-32 =2016-47]
THE PLAYLISTS
12 noon and 16:000 hrs CET (11 a.m. and 3 p.m. UK time) NEW SHOW
Wake up, the People Are Revolting: Jim Hightower, Leon Rosselson, Grace Petrie
13:00 and 17:00 hrs CET (12 noon / 4 p.m. UK time) REPEATED HERHALING *
NOOIT BRENGT EEN OORLOG VREDE: de volledige LP
14:00 and 18:00 hrs CET (1 p.m. / 5 p.m. UK time) REPEATED HERHALING *
DARIO FO (24 maart 1926 – 13 oktober 2016) door JAN DECLEIR en de INTERNATIONALE NIEUWE SCENE
15:00 and 19:00 hrs CET (2 p.m. / 6 p.m. UK time) REPEATED HERHALING
MIKE SPONZA Ergo Sum feat. Dana Gillespie & Ian Siegal (Epops, 2016): ** DAVID McWILLIAMS Lord Offally ** AND ALSO: Miller Anderson, The Uglys, Banner Theatre, The Doors, John Lennon.
THE SCHEDULE * HET UITZENDROOSTER
Maandag & dinsdag ** Mondays & Tuesdays | CET Brussels 12:00 > 20:00 hrs |
GMT London 11 a.m. > 07 p.m. |
Jim Hightower, Leon Rosselson, Grace Petrie | 12:00 + 16:00 | 11 a.m. + 3 p.m. |
Nooit maakt oorlog vrede | 13:00 + 17:00 | 12 noon + 4 p.m. |
Dario Fo door Jan Decleir en de Internationale Nieuwe Scène |
14:00 + 18:00 | 1 p.m. + 5 p.m. |
Mike Sponza: Ergo Sum + David McWilliams | 15:00 + 19:00 | 2 p.m. + 6 p.m. |
Ends 20::00 hrs | Ends 07:00 p.m. |
ACHTERGRONDINFO ** MORE INFORMATION
WAKE UP, THE PEOPLE ARE REVOLTING
With half of America having voted for a mentally disturbed person who will happily make an end to anything remotely looking like ‘society’, he will continue Thatcher’s nightmare who said there’s no such thing as society and that there’s no alternative. These Americans have voted against themselves, hoping they were voting against the others.
Still, there are people in the US who do believe in a better society with education, culture and health care for everyone. JIM HIGHTOWER is such a courageous person.

JIM HIGHTOWER
De titel van de uitzending is ontleend aan “The People Are Revolting”, een cd van de Amerikaan Jim Hightower. De titel van diens album zet meteen de toon, want “revolting” betekent zowel “in opstand komen” als “walgelijk”! Hightower noemt zichzelf met een kwinkslag “America’s no. 1 Populist”. Met humor, woordspelingen – en ook wel met lichte demagogie – trekt Hightower Amerika rond om de burger aan te zetten tot verzet, ongehoorzaamheid, organisatie en lokale democratie. Niet met liedjes en een gitaar, maar in de beste traditie van de Amerikaanse welsprekendheid – snel, opzwepend, factueel. Hightower klaagt niet enkel aan, hij roept de mensen op om zich te organiseren, weerstand te bieden en alternatieven uit te werken. Zijn motto’s: “We have no right to be quiet!” en “Keep agitating”. Zie www.jimhightower.com Lees hier mijn blog: bijdrage nr. 01 op mijn website http://www.eddybonte.be/podium-68/radio-68/blog-in-de-wereld-morgen/
LEON ROSSELSON
De Engelse singer-songwriter Leon Rosselson al zo’n vijftig jaar artistiek-politiek actief is. Rosselson is een links-radicale satirist. In “Stand Up For Judas” luidt het dat Jezus absoluut geen bevrijder van de armen was, maar hen paaide met mirakels en de uitgestelde beloning in de hemel. Judas, daarentegen, was de echte hervormer en vrijheidsstrijder. Een overweging waard… Een mooi verzamelaar is de 3cd ‘The World Turned Upside Down”.
GRACE PETRIE
A young, female British protest singer-songwriter with an eye and an ear for everyday life and not just for structures and movements. A lively and enthusiastic performer. www.gracepetrie.com
NOOIT BRENGT EEN OORLOG VREDE

Het is alweer van 1978 geleden dat het Streekhuis Malegijs in Kemmel, West-Vlaanderen, de Elfnovembergroep oprichtte om de zestigste verjaardag van de Wapenstilstand van 1918 te vieren. Kleine verhalen van de kleine man, toen een weinig gangbare historische invalsboek, werden gebundeld tot een volksboek, maar dienden gelijk als stof voor een volksspel: Nooit brengt een oorlog vrede.
Nooit brengt een oorlog vrede, brengt een ronduit pacifistische boodschap. De kleine man verliest altijd. Duitse, Franse, Engelse en Belgische sukkelaars moorden elkaar uit, terwijl zij eigenlijk broeders zijn in de strijd voor meer solidariteit, welvaart en vrede. Toch brengt dit volksspel geen staande ovatie aan de kleine man, want de tweede boodschap luidt dat elkeen verantwoordelijk is voor zijn daden. Een snotneus die vrijwillig dienst neemt en de vader die daar prat op gaat, doen mee aan de oorlog. “Gans het raderwerk staat stil, indien Uw macht’ge arm dat wil”, houdt in dat elke arm tot de daad overgaat en de machines stillegt. De grootindustriëlen mogen er dan het hele spektakel door van langs krijgen, ook de lokale profiteur wordt niet gespaard. © Eddy Bonte
Lees mijn volledige bijdrage voor De Wereld Morgen hier:
bijdrage nr. 13 op http://www.eddybonte.be/podium-68/radio-68/blog-in-de-wereld-morgen/
DARIO FO R.I.P.
“Op donderdag 13 oktober 2016, nota bene op de dag waarop de Nobelprijs voor Literatuur wordt bekendgemaakt, is Dario Fo overleden. Fo is vooral bekend om zijn toneelstukken, maar was ook actief als o.m. acteur en regisseur. Hij ontving in 2001 een eredoctoraat van de VUB en kreeg in 1997 de Nobelprijs voor Literatuur, een keuze die indertijd fel omstreden was (…)” http://vubtoday.be/nl/content/nobelprijswinnaar-en-vub-eredoctor-dario-fo-overleden
Daarvoor werd Dario Fo in het katholieke, retrograde Italië vervolgd, gecensureerd, door het slijk gesleurd, gearresteerd en in de bak gestoken (EB).
“(…) Dario Fo. Fo is onder meer bekend van ‘Mistero Buffo’, een toneelstuk uit 1969 dat in Vlaanderen vooral bekend raakte dankzij de theaterversie van de maatschappelijk geëngageerde groep de Internationale Nieuwe Scène uit 1972. Amsab-ISG verwierf enkele jaren geleden het archief van het collectief. Het Kollektief Internationale Nieuwe Scène werd in 1973 opgericht door Charles Cornette en Hilde Uitterlinden en bestond uit een grote groep getrouwen – onder wie de jonge Jan Decleir. Met hun stukken wilden ze zoveel mogelijk toeschouwers bereiken, enerzijds om hen te inspireren, anderzijds om hen te activeren. Met hun voorstellingen hoopten ze het theaterpubliek wakker te schudden over actuele wantoestanden. Ze speelden verschillende stukken van Dario Fo”. https://www.amsab.be/over-ons/nieuws/363-dario-fo-en-amsab-isg
RADIO 68 draait de volledige LP waarop JAN DECLEIR “Het eerste mirakel van het Kindeke Jezus” vertelt (vertaald door Filip Vanluchene , theater productie 1984-85) + een keuze uit MISTERO BUFFO van de Internationale Nieuwe Scène.

MIKE SPONZA: ERGO SUM (Epops, 2016):
Mike Sponza komt origineel uit de hoek: hij houdt van de Romeinse Klassieken en gebruikt hun geschriften als liedjestekst. Zo bezorgt hij de verzen van Catullus, Juvenalis, Horatius en Martialis een tweede leven, in het Engels wel te verstaan. Waarom? Omdat ze levenswijsheden over de menselijke passies zouden bevatten die tot op vandaag gelden. Maar daar loert natuurlijk het gevaar. Door die passies als onveranderlijk voor te stellen, verworden ze tot clichés en kalenderspreuken à la “hij die van één roemer wijn kan genieten is rijker dan de bezitter van een wijnkelder”. De Romeinse literaire filosofie is bijzonder relativistisch en in hoge mate fatalistisch, wat dus aansluit bij onze tijdgeest. De hamvraag luidt natuurlijk hoe je zoiets in blues verpakt, in eigen nummers nog wel? Daartoe deed hij een beroep op Ian Siegal (veel) en Dana Gillespie (een weinig), die beiden ook present geven op deze plaat. De opnames en de productie vonden plaats in Abbey Road, daar valt niet op af te dingen. Sponza wil al die verschillende passies vatten in verschillende stijlen. “Penelope” neigt naar country, “Prisoner of Jealousy” klinkt als Otis Redding, “See How the Man” wordt funky. Het verband tussen een welbepaalde passie en een stijl, ontbreekt echter. (…)
DAVID McWILLAMS: LORD OFFALY (1972, cd reissue 2016, Esoteric Records )

“(…)it can be thought difficult to consider David a folk songwriter in the purely traditional sense – but then neither was he in the mould of his contemporaries who discussed weighty political matters or wild emotional peaks and troughs, however desperate or troubled his characters were. This may also be why his ballad “Lord Offaly”, which (naturally) forms the cornerstone of the album, at first feels less overtly dramatic than it might have been given the often violent nature of the story – indeed, as the sleeve notes observe, David’s calming approach only serves to heighten the drama. The brooding musical backdrop, with its masterly, ominous drumming, casts a truly magical spell”. (Source: David Kidman fatea-records.co.uk).
LORD OFFALY (the title track) tells the tale of Thomas Fitzgerald aka Silken Thomas,the 10th Earl of Kildare,who was put to death in 1537 after leading a rebellion against the rule of King Henry VIII:
“I am the lord of Offaly
Silken Thomas is my name
no sword for Henry will I hold
my heritage I claim
to trust no more in foreign kings
whose word I treat with scorn” (© David McWilliams, citation for informational purposes only) .
Leave a comment