Free Speech * De Gedachten zijn Vrij: The Generation Gap 1963 * Mon. 12, Tue. 14 Feb. 2017 [2017-07]

NIEUW / NEW:  GENERATION GAP 1963  ** REPEATED  HERHALING SEPPE van GROENINGEN leest ‘Aards Paradijs’** HERMAN J. CLAEYS door Jan van Veen: Gevangenisbrieven en poëzie. Een exclusieve opname van Radio 68 ** SOME HAVE A DREAM  ** [2017-07] 

THE PLAYLISTS
GENERATION GAP
: Excerpts from the radio-ballad ‘On The Edge’ with music, word and sound by Ewan McColl, Peggy Seeger & Charles Parker. Additional music  by THE WHO (live at BBC), THE ANIMALS, EDDIE COCHRAN, THE SEABIRDS, P.J. PROBY, THEM (demo version of Gloria), THE SMALL FACES, THE TROGGS, ELVIS,  P.J. PROBY *
SEPPE VAN GROENINGEN leest voor uit ‘Aards Paradijs’. Muziek: The Beatles, Archie Shepp, TheWho, Melanie +  John Lennon BBC interview **
HERMAN J. CLAEYS: Jan van Veen leest gevangenisbrieven en poëzie van Herman J. Claeys. Muziek: The Rolling Stones, Phil Ochs, Frank Zappa, Ton Steine Scherben, Elvis, The Doors *
SOME HAVE A DREAM: word and music by Martin Luther King, Internationale Nieuwe Scène, Gil Scott-Heron, Ton Steine Scherben, Phil Ochs, Victor Jara

THE SCHEDULE * HET UITZENDROOSTER

 Maandag & dinsdag  ** Mondays & Tuesdays CET Brussels
12:00 > 20:00 hrs
GMT London
11 a.m. > 07 p.m.
Generation Gap 1963 12:00 + 16:00 11 a.m. + 3 p.m.
Seppe van Groeningen: Aards Paradijs 13:00 + 17:00 12 noon + 4 p.m.
Gevangenisbrieven Herman J. Claeys 14:00  + 18:00 1 p.m. + 5 p.m.
Some Have A Dream 15:00  + 19:00 2 p.m. + 6 p.m.
Ends 20::00 hrs Ends 07:00 p.m.

 ACHTERGRONDINFO ** MORE INFORMATION

GENERATION GAP 1963: ‘On The Edge’ with Ewan McColl, Peggy Seeger & Charles Parker

Whereas it’s now common to hear common people in their own words on radio and tv, it should be remembered that this wasn’t always the case. Until the seventies, interviews with eye witnesses and people in the street were scarce and would at any rate be transcribed, edited and read by professional voices.
This is where the “Radio-Ballads” created by  Ewan McColl, Peggy Seeger and Charles Parker were revolutionary:  you hear the actual words of the “informants”, that’s to say the people they interviewed. What you hear is what they said; it’s their voice, literally.
Also, they interviewed teenagers – who were supposed to be too young to have an opinion about serious matters. And: they interviewed these teenagers about their own lives, hopes, frustrations and dreams. This was quite unheard of, as education, school and values were in the hands of parents and educators who knew what was best for you.
The “radio-ballad” titled “On The Edge”  from February 1963 – that’s 56 years ago now – documents what became known as “the generation gap”, the collision between parents who had never had it so good and wanted to keep it that way vs. their children who wanted a life on their own: music, books, comics, tv and radio shows,  clubs, transport, clothing, hairdos, attitudes, ways of life…
1963 was the year The Beatles broke through and it was just a matter of time before the unrest and anxiety of the youngsters would turn into a real teenage culture with new, revolutionary values. Two years later, The Who would summarize a generation in My Generation. A mere four years is the time gap between The Beatles’ innocent  and morally conservative Yeah Yeah love ballads  and the  revolutionary  views and practices regarding love, sex, peace and understanding of the Summer of Love.  (EB)

A “Radio-ballad” is a sound tapestry consisting of sound effects, instrumental music, songs and the recorded voices of those interviewed.  Ewan McColl and Peggy Seeger wrote new and original scipts and lyrics, as well as composing new music for this series. Produced by Charles Parker.

Ewan McColl, Peggy Seeger and Charles Parker: On The Edge”, TSCD806 TOPIC RECORDS
http://www.topicrecords.co.uk/on-the-edge-tscd806%C2%A0/#more-1267

 SEPPE van GROENINGEN: ‘Aards Paradijs

Ik dacht een passage uit  een recensie te knippen en te plakken, maar wat ik onder ogen kreeg valt geweldig tegen. Blijkbaar werd niemand boven de zestig gevonden om van  Groeningens mooie debuutroman te bespreken, iemand met directe kennis over de hippie leefwereld waarin de auteur opgroeide, wie weet zelfs iemand  die hippie heeft ervaren, die dus herinneringen en herkenningen zou kunnen delen. In plaats daarvan, ziet zowat elke recensent enkel het Grote Falen van hippie, de hippies en de vaderfiguur.  Ik zal dan maar zelf enkele commentaren neerpennen.
Dit is een semi-autobiografische roman. De auteur is het kind van hippies die opgroeit op een afgelegen boerderij in Oost-Vlaanderen. De ouders hebben lak aan de burgermaatschappij: haar moraal, haar kapitalistische uitbuiting, haar militaristisch schoolsysteem, haar consumentisme en haar dagelijks brainwashing. Je zou de hippieboerderij  dus ook kunnen typeren als zelfbedruipend, duurzaam en een voorbeeld van een vederlichte ecologische afdruk. In plaats van zich te conformeren, bouwen de ouders elke dag een feestje – met wiet, veel wiet, zelfgekweekt – en veel muziek. Het is er ‘zoeten inval’, alles wordt gedeeld. Je zou dus kunnen zeggen dat solidariteit overheerst. Zeker de vader maakte een bewuste keuze, want tot hij de liefde van zijn leven ontmoette, leefde hij als een bourgeois. Je zou van moed kunnen spreken, de moed om te dromen.  (…) Zoals Donovan ooit antwoordde toen een journalist hem op cynische toon naar de huidige relevantie van zijn hippie-idealen vroeg: ‘What’s wrong with love and peace?’. © Eddy Bonte
Lees de volledige tekst hier: http://www.eddybonte.be/podium-68/flower-power/aards-paradijs-roman/

OVER  DEZE UITZENDING: speciaal voor Radio 68, las Seppe van Groeningen enkele passages  in. De auteur las overigens de complete roman in als audioboek voor slechtzienden en gaf Radio 68 toestemming om hieruit  te putten. Onze meest oprechte dank.  REFERENTIE: Seppe van Groeningen: Aards Paradijs, Arbeiderspers, 2014.

HERMAN H. CLAEYS door Jan van Veen

Herman J. CLAEYS (1935-2009) was taalkundige, romanschrijver, dichter, cafébaas (De Dolle Mol), stichter en bezieler van de Free Press Bookshop, provo, activist.  Onder andere. Zijn afkeer van censuur en zijn grenzeloze inzet voor de vrije meningsuiting, kostten hem twee gevangenisstraffen. Het woord van Claeys was echter niet klein te krijgen.
Radio 68 voerde een exclusief gesprek met JAN VAN VEEN, gewezen persoonlijke secretaris van prof. Leopold Flam (hoogleraar aan de VUB,  1921-1995) en vijfendertig jaar lang de trouwe vriend van Herman J. Claeys, die hij begeleidde en hielp tot op zijn sterfdag.  Exclusief voor Radio 68, leest van Veen voor uit de gevangenisbrieven van Claeys en draagt hij enkele gedichten voor.
Muziek van The Rolling Stones, Phil Ochs, Frank Zappa, Ton Steine Scherben, Elvis, The Doors.
Voor een beknopte, maar heldere levensloop van Herman J. Claeys: http://schrijversgewijs.be/schrijvers/claeys-herman-j/

SOME HAVE A DREAM and  THE DREAM GOES ON AND ON AND ON…

Radio 68’s first ever Free Speech show of Jan. 22, 2012 repeated *  Herhaling van de allereerste “De Gedachten zijn Vrij “ op Radio 68 van 22 Januari 2012

The  very first track of the very first “Free Speech” show, was Martin Luther King’s I Have A Dream, followed by Flemish theatre collective INS’s “Mistero Buffo” about the exploitation of the working class, Phil Och’s rather sombre look on change, Gil Scott-Heron’s  appeal to join  the struggle rather than watching tv (The Revolution Will Not Be Televised”), a  pessimistic “The Dream Is  Over” by German anarchist band “Ton Steine Scherben” and finally Victor Jara’s more romantic tunes.  Martin Luther King was assassinated. Victor Jara was tortured and murdered.
The Dream Goes on because Some Have A Dream.

Spread the love

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.