Free Speech * De Gedachten zijn vrij: Tom Morello, Corey Harris Mon. 12, Tue. 14 & Wed. 15 April [2015-14]

Radio 68's Ed interviews Corey Harris
Radio 68’s Ed interviews Corey Harris

NEW:  TOM MORELLO / THE NIGHT WATCHMAN: ONE-MAN REVOLUTION  + COREY HARRIS: exclusive interview (snippets) & excerpts from Live From Turtle Island, Fulton Blues, Vu Du Menz & Greens From the Garden ** AND ALSO: PEACE POETS Jenny Lewis, Adnan al-Sayegh, Alan Brownjohn, Eddy Bonte, Alfred Todd + PEACE SINGERS Leon Rossselson, Dan Kennedy  ** LOVE IS ALL: Roger Glover & Guests: The Butterfly Ball and the Grasshopper’s Feast ( the entire album – ** ‘La Commune n’est pas morte!”‘ chansons par Serge Utgé-Royo ** The Liverpool Scene: USA  **

SCHEDULE:
MONDAY 16:00 – 20:00 hrs 

16:00 hrs NEW Tom Morello / The Night Watchman: One-man Revolution  + Corey Harris:  exclusive interview (snippets) & excerpts from Live From Turtle Island, Fulton Blues, Vu Du Menz & Greens From the Garden ** 17:00 hrs Peace Poets: “The World is My Country: Pacifist Poetry and Song”  ** 18:00 Roger Glover & Guests: The Butterfly Ball and the Grasshopper’s Feast: entire album  ** 19:00 Serge Utgé-Royo: La Commune n’est pas morte! ** The Liverpool Scene: USA ** s  * * Show ends at 20:00 hrs. 
TUESDAY 12:00 – 16:00 hrs
12:00 NEW Tom Morello and Corey Harris ** 13:00 hrs Peace Poets: “The World is My Country: Pacifist Poetry and Song” ** 14:00: Roger Glover & Guests: The Butterfly Ball and the Grasshopper’s Feast: entire album ** 15:00 Serge Utgé-Royo: La Commune n’est pas morte! ** The Liverpool Scene: USA ** Show ends at 20:00 hrs
TUESDAY 16:00 – 20:00 hrs: see Monday
WEDNESDAY: 1200 – 16:00 hrs: see Tuesday

 THE SHOW

1 FIRST HOUR (NEW) * EERSTE UUR (NIEUW)
Monday 1600 hrs * Tuesday 1200 and 1600 hrs * Wednesday 1200 hrs 

TOM MORELLO / THE NIGHT WATCHMAN: ONE-MAN REVOLUTION  

ONE-MAN REVOLUTION: A VOICE FOR THE VOICELESS

(…) “is comprised of socially and politically critical acoustic folk songs, some of which were written as early as 2003 (including the first single, “The Road I Must Travel”), when Morello first began performing alone. These are musically simple pieces, borrowing from early Dyland and Springsteen, where two or three strummed chords are all that are needed to properly display the stories told. The melodies, like many folk melodies, are familiar (“Let Freedom Ring” even sounds an awful lot like “Wayfaring Stranger” at times), but Morello is not aiming for intricacy and innovation here. Instead, he’s attempting to be, and succeeding at being, to quote Rage a “Voice for the Voiceless.” (Source: allmusic.com)
http://www.nightwatchmanmusic.com
VIDEO: https://youtu.be/FxS3KC44MA8

Radio 68's Ed interviews Corey Harris
Radio 68’s Ed interviews Corey Harris

COREY HARRIS: exclusive interview (snippets) & excerpts from Live From Turtle Island, Fulton Blues, Vu Du Menz & Greens From the Garden **

Bevat de boodschap van de zwarte beweging  en van Black Power uit de jaren zestig-zeventig  (Black is Beautiful, I’m Black and I’m Proud, etc.) nog enige relevantie voor u? Ik herinner me toespraken over de zwarte identiteit. Een bepaalde vleugel van de Black Panthers tolereerde zelfs geen  sympathiserende blanken in haar partijrangen, omdat ze het als zwarten allemaal zelf wilden doen.

Corey Harris:  “Absoluut relevant, ja. Kijk naar elke andere natie in de wereld, bijvoorbeeld China: Chinezen komen samen om over Chinese zaken te spreken en te beslissen. Wij zeggen toch niet van ‘ho, daar willen we ook bij zijn!’. Jullie Belgen spreken over zaken die de Belgen aanbelangen. Elke natie is verantwoordelijk voor haar eigen problemen en  lost ze op naar eigen inzicht. Dat betekent niet samenwerken met andere naties is uitgesloten, want we bevinden ons uiteindelijk allemaal samen op deze planeet, de  Aarde. We moeten allemaal samenwerken, maar het huis telt vele kamers en we dienen samen te komen in de hal om uit te zoeken hoe ons huis  kan blijven recht staan. We  dragen allemaal verantwoordelijkheid tegenover onszelf,  we kunnen geen leentjebuur spelen om eigen probleem op te lossen. Dus ja, ‘black power’ is relevant, want zonder macht kunnen de zwarten hun eigen weg niet uitstippelen of voor zichzelf opkomen. Elke natie die ooit iets betekende, had macht. Een natie zonder macht, heeft nooit iets kunnen verwezenlijken. Macht betekent hier niet mensen onderdrukken, maar integendeel de mensen ‘machtiger maken’ (in het Engels:  ‘to empower’), want de zwarten werden gedurende vele eeuwen onderdrukt. Om hieraan te kunnen verhelpen, moeten de zwarten weten wie ze zijn. Als je weet wie je bent, dan is die kennis gelijk aan macht”.

Het volledige interview met Corey Harris verschijnt in het volgende nummer van Back to the Roots, www.backtotheroots.be voor meer informatie.

2 SECOND HOUR * TWEEDE UUR
Monday 1700 hrs * Tuesday 1300 and 1700 hrs * Wednesday 1300 hrs

PEACE POETRY & PEACE SONG: THE WORLD IS MY COUNTRY, pt. 2

JennyLewis AdnanalSayegh London2014_60 PictureEddyBonte
Jenny Lewis and Adnan al-Sayegh

Second choice from the poetry evening at The Poetry Café, London, 28 November 2014.

“Fourth Friday” is a poetry and music event held at the Poetry Cafe , London, on the fourth Friday of every month (except August and December).  The event features booked poets, singers, songwriters and musicians, known and not so known, as well as voices from the floor. Fourth Friday is hosted by  Hylda Sims. Hylda is a poet, novelist and songwriter with a track record for organizing live poetry and music events at the Poetry Cafe and elsewhere.  Fourth Friday is in its tenth successful year. On 28 November 2014, the evening’s theme was World War I and Pacifism.

In part two, Radio 68 presents:
Jenny Lewis,  Adnan Al-Sayegh,  Alen Brownjohn;
floor poets Alfred Todd, Eddy Bonte, Leon, Raymond Avery;
live music by Leon Rosselson, live song by Dan Kennedy .
http://hyldasims.wordpress.com ** http://www.poetrysociety.org.uk/content/cafe/ ** www.jennylewis.co.uk. ** My review of ‘Taking Mesopotamia’ by Jenny Lewis is on http://jennylewis.org.uk/about/review-extracts/ ** Adnan al-Sayegh http://adnanalsayegh.com/eng/index.asp  ** Leon Rosselson  http://www.leonrosselson.co.uk/

3 DERDE UUR * THIRD HOUR
Monday 1800 hrs * Tuesday 1400 and 1800 hrs * Wednesday 1400 hrs.

Roger Glover & Guests: The Butterfly Ball and the Grasshopper’s Feast: entire album

Butterfly Ball cover

A musician who had represented the heavy rock trend, Deep Purple’s Roger Glover, released a single that could have been a true hippies anthem: ‘Love Is All’. But this was 1974, seven years after the Summer of Love. Everything soft – like a joint and folk music or simple beat – had been replaced by many things hard and dark: hard rock, paranoia and heroin.  The multicoloured hippies  with their aspirations for a different lifestyle, had been replaced by cheap glitter and stardom aspirations.

But ‘Love Is All’ was a huge hit and its lyrics still convey the core of the hippie message: love is the way, love is truth.  The single was just one tune of an album called ‘The Butterfly Ball and The Grasshopper’s Feast’ – no  Haight Ashbury Frisco band could have invented a more apt image, the butterfly being a symbol of peacefulness, beauty and a life without worries, flying from flower to flower as it does – the flower being yet another symbol of  nature, life, innocence, colourfulness and variety.

On top of that, the album was actually the adaptation of a children’s book –  another layer of innocence and truth.

“Purple bassist Roger Glover’s first “solo” album,  is — almost incidentally — one of the most delightful children’s records ever made. Yes, a children’s record. In 1973, Glover was approached about creating a musical adaptation of artist Alan Aldridge and poet William Plomer’s book of the same name — a commission that surprised him, but which he nevertheless accepted. The book itself is delightful and, while Glover’s work is unquestionably more heavily flavoured by the near-psychedelia of the illustrations, the spirit of the text is retained as well, to create an album that stands among the few truly successful musical adaptations of an existing story yet committed to vinyl. Although Glover, as the album’s premier composer, takes the bulk of the credit for this success, his co-conspirators, too, merit praise. Convening what resembles one of the greatest all-star line-ups in heavy metal history — and then banning them from even glancing toward their usual territory — Glover is joined by Purple stalwarts David Coverdale and Glenn Hughes, future Rainbow front man Ronnie James Dio, session stars Eddie Hardin and Tony Ashton, soul singer Jimmy Helms, Roxy Music’s Eddie Jobson and John Gustafson, and three quarters of funk-rock aspirants Fancy. Each was given his own role to play and the resultant album is a tremendous mishmash of musical styles, from folky balladeering to psychedelic whimsy, but leaning most heavily toward an early-’70s pop/rock vibe”  (Source: Dave Thompson, www.allmusic.com)

4 FOURTH HOUR * VIERDE UUR
Monday 1900 hrs * Tuesday 1500 and 1900 hrs * Wednesday 1500 hrs 

LA COMMUNE N’EST PAS MORTE!

Serge Utgé-Royo Contrechants cd

De Commune als voorbeeld
Op deze plaat brengt Serge Utgé-Royo met eenvoudige chansons hulde aan deze volksopstand van arbeiders, de kleinburgerij, de eenvoudige middenstander, artiesten en intellectuelen. Utgé-Royo, zelf een kind van Catalaanse Republikeinen die op de vlucht moesten voor Franco, vraagt ons het voorbeeld van de Commune indachtig te blijven: de zelforganisatie van het volk; inspraak; de strijd tegen uitbuiting, verknechting en terreur; het grenzeloos geloof van de Communards in een betere wereld die ze zelf zouden bouwen, maar evengoed aan de cultuur van de het gewone volk. Dat doet Utgé-Royo met hedendaagse nummers van hemzelf of bevriende artiesten, maar ook met liederen van toen.
Het openingsnummer “La Commune n’est pas morte!” vat de boodschap van dit werkstuk plaat samen. Het nummer dateert van na de val van de Commune en werd gepend door Eugène Poitier, die tevens De Internationale op zijn palmares heeft staan.  Eens komt de Commune terug en wordt de onderdrukker verslagen.

Mijn blog hierover op De Wereld Morgen: http://www.dewereldmorgen.be/blog/eddybonte/2015/03/23/la-commune-nest-pas-morte

LIVERPOOL SCENE Adventures

THE LIVERPOOL SCENE : MADE IN USA
“Made in USA” from their album ” St. Adrian Co.”, 1970, is a brillant song that filled one entire side of the LP.  Written by Liverpool poet Adrian  Henri  and Andy Roberts) “Made in the USA” is a “no holds barred and no prisoners taken” analysis of all the evil the US of A did to the world at the time – and is still doing today. It’s beat, jazz, poetry, melody and distortion. Just listen. Attentively.

 

 

 

END OF SHOW  / SHOW LASTS FOUR HOURS ***  EINDE VAN DE UITZENDING + DE UITZENDING DUURT VIER UUR

 

Spread the love

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.