Free Speech * De Gedachten zijn Vrij * Two Wars: Hell No, We Won’t Go + No Pasarán * Mon. 6, Tue. 07 March [2017-09]

NIEUW / NEW:  Two Wars: Hell No, We Won’t Go + No Pasarán * REPEATED  HERHALING: RIK PINXTEN over De Eeuw van onze Kinderen  + Exclusieve voorleessessie ** GENERATION GAP 1963 SEPPE van GROENINGEN leest ‘Aards Paradijs’ ** [2017-09] 

THE PLAYLISTS
TWO WARS
1 SPAIN 1936-39  SONGS OF THE INTERNATIONAL BRIGADES with PAUL ROBESON & ERNST BUSCH * SPAIN IN MY HEART with PETE SEEGER & ARLO GUTHRIE, JOHN McCUTCHEON, SHAY BLACK & AOIFE CLANCY
2 VIETNAM: STOPPING THE WAR with JIMMY CLIFF, ERIC BURDON, STEPPENWOLF, HENRY FLINT & THE INSURRECTIONS, COVERED WAGON MUSICIANS, DONOVAN, TOM PARROTT, BARBARA DANE
RIK PINXTEN spreekt over zijn boek “De eeuw van onze kinderen” + leest exclusief voor Radio 68 uittreksels uit zijn boek . Een exclusieve opname van Radio 68 ** Muziek: ENRICO MACIAS, VIEUX FARKA TOURE, BOB DYLAN, DAVID McWILLIAMS, CSN&Y, ROBB JOHNSON, THE BYRDS + Peter Coyote
GENERATION GAP
: Excerpts from the radio-ballad ‘On The Edge’ with music, word and sound by Ewan McColl, Peggy Seeger & Charles Parker. Additional music  by THE WHO (live at BBC), THE ANIMALS, EDDIE COCHRAN, THE SEABIRDS, P.J. PROBY, THEM (demo version of Gloria), THE SMALL FACES, THE TROGGS, ELVIS,  P.J. PROBY *
SEPPE VAN GROENINGEN leest voor uit ‘Aards Paradijs’. Muziek: The Beatles, Archie Shepp, TheWho, Melanie +  John Lennon BBC interview **

THE SCHEDULE * HET UITZENDROOSTER

 Maandag & dinsdag  ** Mondays & Tuesdays CET Brussels
12:00 > 20:00 hrs
GMT London
11 a.m. > 07 p.m.
Two Wars 12:00 + 16:00 11 a.m. + 3 p.m.
Rik Pinxten 13:00 + 17:00 12 noon + 4 p.m.
Generation Gap 1963 14:00  + 18:00 1 p.m. + 5 p.m.
Seppe van Groeningen: Aards Paradijs 15:00  + 19:00 2 p.m. + 6 p.m.
Ends 20::00 hrs Ends 07:00 p.m.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ACHTERGRONDINFO ** MORE INFORMATION

TWO WARS: Hell No, We Won’t Go + No Pasarán

Radio 68 presents songs about two wars: the Spanish Civil War and Vietnam. In both cases we have included a number of songs and artists that are not / no longer widely known – to say the  least.  One such artist is PAUL ROBESON.  This  black American activist visited Spain during the Civil War and recorded several songs about that struggle against fascism.  In Europe, his involvement and his of body of work are largely forgotten.

“Paul Robeson’s concerns about fascism in the 1930s—military aggression, racial injustice, civilian bombings, and forced population displacement—remain issues of our own times. Seven decades later, ALBA’s magazine, The Volunteer, published a comic titled Robeson in Spain, detailing Robeson’s activism and dedication to the Spanish cause.  It is ALBA’s hope that this work of art, history, and research can be embraced and appreciated by students of history and by the public as a way to convey the progressive ideals of Paul Robeson and the volunteers of the Abraham Lincoln Brigade. By the mid-1930s, Paul Robeson had achieved international acclaim as an actor, singer, and public personality who criticized racism.  The rise and expansion of fascism in Germany and Italy and other parts of the world intensified his concerns about the precarious state of democracy, freedom, and social justice. After the Spanish Civil War began in 1936, Robeson threw his support behind the elected government. “The artist must take sides,” he announced. He sang often to raise funds for children displaced by the war and appealed for assistance to the Spanish Republic. (…)
SOURCE: http://alba-valb.org/resources/robeson

REFERENCES
V.A. Canciones de las Brigadas Internacionales, Roots Collection, www.discmedi.com
V.A. Spain In My Heart , Appleseed Recodings (Songs of the Spanish Civil War)
YOU TUBE CHANNEL: https://www.youtube.com/user/VietnamSongProject

RIK PINXTEN: De eeuw van onze kinderen

Mijn blog http://community.dewereldmorgen.be/blog/eddybonte/2017/02/26/rik-pinxten-blind-voor-verschillen

Speciaal voor Radio 68, vertelt Rik Pinxten over zijn jongste boek, “De eeuw van onze kinderen” (uitg. EPO) en leest hij verhalen uit dat  boek voor.  Met muziek van ENRICO MACIAS, VIEUX FARKA TOURE, BOB DYLAN, DAVID McWILLIAMS,  CSN&Y, ROBB JOHNSON, THE BYRDS + Peter Coyote

“Laat ons eerst dit misverstand uit de weg ruimen: De eeuw van onze kinderen is niet ‘de autobiografie van Rik Pinxten’. Autobiografieën zijn voor sportlui, muzikanten en Barack Obama. Maar in dit boek gebruikt onze bekendste antropoloog wél zichzelf als ingangspoort tot een universeel verhaal: dat van de grote verschuivingen van onze naoorlogse geschiedenis, een geschiedenis waarmee zijn leven tot nu toe grotendeels samenvalt. Aan de hand van verhalen uit en reflecties over zijn jeugd in de Antwerpse Seefhoek en over zijn tijd als student, als onderzoeker bij de Navajo-indianen in de VS en als professor in Gent vertelt hij onder andere over de economische ontwikkeling van Vlaanderen, het ontstaan van ons seculier wereldbeeld, de verschuiving van informatie naar kennis, het primaat van het neoliberalisme, de revival van xenofobie en nationalisme, en de segmentering van samenleving en individu. Een filosofisch boek maar ook een parabel over het leven van en in de westerse cultuur” (Bron: uitg. EPO, www.epo.be)

GENERATION GAP 1963: ‘On The Edge’ with Ewan McColl, Peggy Seeger & Charles Parker

Whereas it’s now common to hear common people in their own words on radio and tv, it should be remembered that this wasn’t always the case. Until the seventies, interviews with eye witnesses and people in the street were scarce and would at any rate be transcribed, edited and read by professional voices.
This is where the “Radio-Ballads” created by  Ewan McColl, Peggy Seeger and Charles Parker were revolutionary:  you hear the actual words of the “informants”, that’s to say the people they interviewed. What you hear is what they said; it’s their voice, literally.
Also, they interviewed teenagers – who were supposed to be too young to have an opinion about serious matters. And: they interviewed these teenagers about their own lives, hopes, frustrations and dreams. This was quite unheard of, as education, school and values were in the hands of parents and educators who knew what was best for you.
The “radio-ballad” titled “On The Edge”  from February 1963 – that’s 56 years ago now – documents what became known as “the generation gap”, the collision between parents who had never had it so good and wanted to keep it that way vs. their children who wanted a life on their own: music, books, comics, tv and radio shows,  clubs, transport, clothing, hairdos, attitudes, ways of life…
1963 was the year The Beatles broke through and it was just a matter of time before the unrest and anxiety of the youngsters would turn into a real teenage culture with new, revolutionary values. Two years later, The Who would summarize a generation in My Generation. A mere four years is the time gap between The Beatles’ innocent  and morally conservative Yeah Yeah love ballads  and the  revolutionary  views and practices regarding love, sex, peace and understanding of the Summer of Love.  (EB)

A “Radio-ballad” is a sound tapestry consisting of sound effects, instrumental music, songs and the recorded voices of those interviewed.  Ewan McColl and Peggy Seeger wrote new and original scipts and lyrics, as well as composing new music for this series. Produced by Charles Parker.

Ewan McColl, Peggy Seeger and Charles Parker: On The Edge”, TSCD806 TOPIC RECORDS
http://www.topicrecords.co.uk/on-the-edge-tscd806%C2%A0/#more-1267

 SEPPE van GROENINGEN: ‘Aards Paradijs

Ik dacht een passage uit  een recensie te knippen en te plakken, maar wat ik onder ogen kreeg valt geweldig tegen. Blijkbaar werd niemand boven de zestig gevonden om van  Groeningens mooie debuutroman te bespreken, iemand met directe kennis over de hippie leefwereld waarin de auteur opgroeide, wie weet zelfs iemand  die hippie heeft ervaren, die dus herinneringen en herkenningen zou kunnen delen. In plaats daarvan, ziet zowat elke recensent enkel het Grote Falen van hippie, de hippies en de vaderfiguur.  Ik zal dan maar zelf enkele commentaren neerpennen.
Dit is een semi-autobiografische roman. De auteur is het kind van hippies die opgroeit op een afgelegen boerderij in Oost-Vlaanderen. De ouders hebben lak aan de burgermaatschappij: haar moraal, haar kapitalistische uitbuiting, haar militaristisch schoolsysteem, haar consumentisme en haar dagelijks brainwashing. Je zou de hippieboerderij  dus ook kunnen typeren als zelfbedruipend, duurzaam en een voorbeeld van een vederlichte ecologische afdruk. In plaats van zich te conformeren, bouwen de ouders elke dag een feestje – met wiet, veel wiet, zelfgekweekt – en veel muziek. Het is er ‘zoeten inval’, alles wordt gedeeld. Je zou dus kunnen zeggen dat solidariteit overheerst. Zeker de vader maakte een bewuste keuze, want tot hij de liefde van zijn leven ontmoette, leefde hij als een bourgeois. Je zou van moed kunnen spreken, de moed om te dromen.  (…) Zoals Donovan ooit antwoordde toen een journalist hem op cynische toon naar de huidige relevantie van zijn hippie-idealen vroeg: ‘What’s wrong with love and peace?’. © Eddy Bonte
Lees de volledige tekst hier: http://www.eddybonte.be/podium-68/flower-power/aards-paradijs-roman/

OVER  DEZE UITZENDING: speciaal voor Radio 68, las Seppe van Groeningen enkele passages  in. De auteur las overigens de complete roman in als audioboek voor slechtzienden en gaf Radio 68 toestemming om hieruit  te putten. Onze meest oprechte dank.  REFERENTIE: Seppe van Groeningen: Aards Paradijs, Arbeiderspers, 2014.

 

Spread the love

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.