Free Speech * Paroles Libres: Antidote & Cocktail Mol6t8v *** Maandag 24 september [2018-01]

Free Speech * Paroles Libres: voorstelling van de cd “Emotions singulières” van Antidote + keuze uit de 2cd “Cocktail Mol6t8v” *** [2018-01] *** Uitzending: maandag 24 september 2018, van 12 tot 2400 uur, CET (Brussel) .
ANTIDOTE: 12:00, 14:00, 16:00, 18:00, 20:00 en 22:00 uur ***
MOL6T8V: 12:00, 15:00, 17:00, 19:00, 21:00 en 23:00 uur ***
PLAYLIST ANTIDOTE: Le blues de la loose, Soho 66, Elle rêve, Dayina, Femme éphémère, L’Empire de la mode, Quand l’ennui s’invite, Voyage en Absurdie, Vraiment marre + Alain Verdier: Au nom du pèze.
Antidote: Emotions singulières
“Alain Verdier maakte in de jaren zestig al het mooie weer uit bij The Shakes en Khadja Othman leende haar stem aan een reeks groepen, bijvoorbeeld Princesse Mansia M’Bila, Zelda of Urban Vibe. Als koppel en als duo, confronteren ze ons met een eerste album. Want het is een regelrechte confrontatie.
‘Emotions singulières’ bouwt verder op de composities die Alain Verdier de voorbije jaren mondjesmaat aan de wereld prijsgaf, bijvoorbeeld “Au nom du pèze”. Ook hier signeert hij voor het concept, de teksten, alle instrumenten, de productie en een groot deel van de zang. Alleen voor de mix, zocht hij een buitenstaander: de gerenommeerde Ian Caple. Khadja Othman’s bijdrage is niet onbelangrijk: ze is een volleerde zangeres met een heldere stem, die een tegengewicht vormt voor de sombere, grommende bas van Verdier. Want dat is wat Verder dus doet: half zingen en half vertellen met die zware stem van hem. Zijn bezwerende intonatie past perfect bij het repetitieve van de muziek, de vele klankeffecten onderstrepen de sarcastische, kritische ondertoon.
“Antidote” dus, tegengif. Tegengif tegen de vele uitwassen van deze samenleving: het cynisme waarmee minder fortuinlijken opzij worden geveegd (“Le Blues de la loose”), de mode die elke persoonlijkheid uitgomt (“L’Empire de la mode”), het dubbelzinnige rijk van de travestie (“Femme éphémère) , de verveling die het uiteindelijk wint van het verstikkende entertainment (“Quand l’ennui s’invite”), het onophoudelijke lawaai dat denken onmogelijk maakt (“Vraiment marre”) of de hedendaagse Schone Slaapster die in een aftandse sociale flat lijkt te wonen. Met rake woordspelingen, verrassende rijmwoorden en welgekozen geluiden, kleedt Antidote onze decadente en hypocriete samenleving uit. Rest de illusie om het leven alsnog in stand te houden. Maar soms, heel soms, schijnt een lichtje in duisternis: “Soho 66” voert ons terug naar de hoogdagen van de Britse pop in Londen, de Mods, de dancings, de revolutie, de erfenis van de Beat Generation, Jimi Hendrix die de hemel kust. Dat paradijs is maar een uitvinding, een hallucinatie, zelfs, maar wel heel sterk tegengif.
Van de wereld waarin Verdier en Othman leven, bestaat maar één exemplaar. “Singulier”. Helemaal zelf gemaakt. Het beste tegengif dat men zich bedenken kan”.
WIJ GEVEN GRATIS EXEMPLAREN van Emotions Singulières weg: een e-mail via deze site met uw naam en postadres volstaat.
Starman Records www.starmanrecords.com
www.antidote17.com
© Eddy Bonte
English
Alain Verdier (formerly of The Shakes) and Khadja Othman (remember Urban Vibe) have joined their talents to slap us in the face, hoping we will open our eyes and see what they have seen already. Half-singing and half-storytelling, composer Alain Verdier’s compelling voice immediately directs your attention to the lyrics about a dehumanized, transient and culturally deprived society in urgent need of an antidote. Rich in word-play, repetition, rhyme and rhythm, each text is matched with a particular sound and instrumentation. Othman’s antipodal vocals provide harmony, clarity and balance. Impossible to classify. © Eddy Bonte
Starman Records www.starmanrecords.com
www.antidote17.com
DISCLAIMER: Radio 68 promotes certain types of music and word, see our Policy in ‘About Us’. Illustrations and Quotations are solely used to enhance this promotion and are thus used for information and educational purposes only. Illustrations and Quotations are All Rights Reserved. Radio 68 may not own the rights to the illustrations on www.radio68.be. Sources are clearly mentioned. No use is made of sources which explicitly prohibit use by third parties, except when prior permission has been granted. Radio 68 pays artists copyrights to Sabam Belgium. Radio 68 is a free, self-contained, non-commercial and not-for-profit project that receives no income from ads, sponsoring, subsidies or other external sources whatsoever.
Leave a comment