Free Speech: Robin Sarstedt special * Wednesday 26 September 2018 [Ed’s Show 2018-02]

FREE SPEECH featuring ROBIN SARSTEDT  *** Radio 68 present his album TU and snippets from an exclusive Radio 68 interview *** SCHEDULE:  Wednesday 26 Sept. from 12 till 20 hrs, every hour on the hour (Central European Time: Brussels, Barcelona)
PLAYLIST Robin Sarstedt: Back Again, Song For Tessa, Mellowed Out, Beirut, Shelby Farm Doggone, Love Can Hurt,  I Just Want to Rock’n’Roll [Songs from his album TU, Angel Air Records]
Eden Kane: Kiss Me Quick
Wes Sands: Three Cups
Peter Sarstedt: Where Do You Go To  My Lovely
The Deejays: Dimples
Chuck Berry:  Anthony Boy

A special on Robin Sarstedt’s  album TU, featuring an exclusive Radio 68 interview with Robin Sarstedt and choice trakcks from this album.
Additional music by Wes Sands (aka Robin Sarstedt), Eden Kane (aka Richard Sarstedt), Peter Sarstedt, The Deejays with Robin Sarstedt, and his hero Chuck Berry.

Clive Robin Sarstedt  (° 1944) recorded under a number of names, such as Clive Sands, Wes Sands, Clive Sarstedt and Robin Sarstedt.  Sarstedt aka Wes Sands was only nineteen when Joe Meek produced his first record. Backing Sarstedt at that time, were future stars such as Jeff Beck, Richie Blackmore and Chas (later of Chas & Dave fame). He also recorded with a young Andrew Lloyd Webber.

In the mid-sixties, he joined a British group that was huge in Sweden: The Deejays. As Robin Sarstedt, he would eventually hit the top of the charts with ‘My Resistance Is Low’ in 1976. His fame would continue after that in Continental Europe. Later, he would secure a contract with America major RCA and release three solo albums.

As Robin Sarstedt, he released a solo album titled ‘Tu’ on Angel Air Records in 2016. He lives in Alemeria, Spain, where he still performs and is now working on a new album.

His brother Richard aka Eden Kane was a huge star in pre-Beatles Britain. His brother Peter is a famous song-writer who scored world-wide with ‘Where Do You Go To My Lovely?’.  The  Sarstedts are in the Guinness Book Of Records as the only three brothers to make the top of the charts in their own right.

The album “TU”

On the occasion of the death of his second wife Tessa, Robin Sarstedt had to swap sunny Spain for cold and chilly England. He was fortunate enough to meet an old friend, musician and producer Michael Storey. As they were jamming, the idea for an album was born and it  took just a few days to record twelve titles –  five originals by Robin, two by his brother Peter and an assortment of favourite tunes. Although sadness was the trigger, this isn’t a sad album at all.  Of course, there’s ‘Song for Tessa’ and ‘Love Hurts’, but in many instances Sarstedt reminds us he’s a rock’n’roller who lived the life (‘Shelby Farm’), refuses to wither away or adapt to ‘normal’ life (‘Back Again’). He even speaks out against “the police state”, and ‘Beirut’, written by brother Peter, can only be read as a clear stance against violence and war.
Robion Sarstedt has succeeded in combining his melodious songs, his soft-spoken voice and a basic set of instruments (guitars, keyboard, harmonica) with rhythm, tempo and beat – introducing electric riffs (‘I Just Want To Rock’n’Roll’) or sparse flamenco patterns (‘Mellowed Out’) when the songs needs it.
This is a very nice album with its own vibe and feel.
© Eddy Bonte

‘TU’ is out on Angel Air Records, www.angelair.co.uk

THANKS to Robin Sarstedt and Angel Air Records

Recensie Nederlands
Toen zijn vrouw overleed, trok Clive Robin Sarstedt van het zonnige Almeria naar het kille Engeland en dat hielp niet bepaald. Hij kwam er gelukkig een oude vriend tegen, collega-muzikant en producer Michael Storey. Binnen de kortste keren ontstond de idee voor een album en een paar dagen later trokken ze de studio in en selecteerden een dozijn nummers, waaronder vijf eigen composities, twee van zijn broer Peter en twee van Dylan. Hoewel ‘TU’ dus ontstond uit verdriet, namelijk het overlijden van Tessa, is tristesse geen troef. Er is natuurlijk ‘Love Hurts’ en het expliciete ‘Song For Tessa’, allebei eigen werk, maar Sarstedt bijt ook van zich af, herinnert ons aan zijn artistieke ik: de rockster die in de VS op de vlucht moest slaan voor de politie (‘Shelby Farm’), de eeuwige zwerver (‘Back Again’), de gitarist die na vijfenvijftig jaar show bizz nog altijd probeert Chuck Berry onder de knie te krijgen (‘I Just Want To Rock’n’Roll), de liefhebber van zwarte soul (‘Doggone’).
Om maar te zeggen dat Sarstedt zijn melodieuze composities, zijn zachte stem en het eenvoudige instrumentarium (gitaren, orgel, mondmuziekje) altijd combineert met beat, tempo en ritme. Wanneer hij  naar het naakte chanson neigt, zoals op ‘Mellowed Out’ van zijn broer Peter, voegt hij er Spaanse gitaarritmes aan toe. Op ‘Rock’n’Roll’ en ‘Back Again’ krijgen ook elektrische riffs hun rol toegewezen. ‘Doggone’ is naar eigen zeggen het afwijkende nummer, maar medeauteur Smokey Robinson is natuurlijk niet toevallig een van Sarstedt songschrijvers.
Sarstedt pretendeert niets, maar spreekt zich twee keer uit tegen de politiestaat en ‘Beirut’ kan je niet anders interpreteren dan een aanklacht tegen geweld, oorlog en onfrisse  praktijken.
Robin Sarstedt vertelde me dat hij het liefst van al  rockt en rollt, maar dit album bevat een sfeer van zachtmoedigheid, sereniteit en clementie die beklijft. Al met al is de dood van een geliefde een bijzondere inspiratiebron die wel moet leiden tot meditatie, zelfreflectie (‘Forever Young) en uiteenlopende, elkaar overlappende gevoelens. Overigens staat de titel voor True Love.

© Eddy Bonte

DISCLAIMER:  Radio 68  promotes certain types of music and word, see our Policy in ‘About Us’. Illustrations and Quotations are solely used to enhance this promotion and are thus used for information and educational purposes only. Illustrations and Quotations are All Rights Reserved. Radio 68 may not own the rights to the illustrations on www.radio68.be. Sources are clearly mentioned. No use is made of sources which explicitly prohibit use by third parties, except when prior permission has been granted. Radio 68 pays artists copyrights to Sabam Belgium. Radio 68 is a free, self-contained, non-commercial and not-for-profit project that receives no income from ads, sponsoring, subsidies or other external sources whatsoever.

Spread the love

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.